Kamis, 21 November 2019

TARI TANDAK SAMBAS




Sumber foto: TribunPontianak.com


Tarian Tanda’ Sambas sudah ada sejak zaman penjajahan. Masyarakat sekitar tidak banyak yang tahu pasti mengenai siapa nama pencipta tarian Tanda’ Sambas. Tanda’ Sambas sudah ada lama sekali dan sudah sering dimainkan oleh orang tua zaman dahulu. Tarian Tanda’ Sambas telah turun-temurun dan merupakan tarian asli melayu Sambas (Kalimantan Barat).

Tanda’ merupakan salah satu bahasa Melayu yang berarti menari. Dinamakan Tanda’ Sambas karena ini merupakan seni tari yang berada di wilayah Sambas. Tarian Tandak yang merupakan tarian khas melayu juga terdapat di sarawak, dimana lokasi Sambas dan Sarawak ini berdekatan. Tapi tarian Tandak Sambas dan Tandak Sarawak memiliki perbedaan dan memiliki  ciri khasnya masing-masing.

Pada awalnya tarian tandak sambas di tarikan oleh kaum pria yang minimal berjumlah 2 orang. Tapi seiring dengan banyaknya minat dari kaum perempuan untuk menarikan tarian tandak Sambas, sehingga sekarang tarian Tandak Sambas di dominasi oleh kaum perempuan. Tarian Tandak Sambas akan lebih menarik jika di persembahkan oleh penari yang banyak serta berpasangan.

Tarian Tanda’ Sambas diiringi dengan alunan musik yang berciri khas Melayu serta memiliki lirik lagu yang membuat penikmat terpukau dalam menyaksikannya.
Berikut lirik lagu dari tandak sambas

Dari saing ke tangga' ammas,
Singgah dolok ke sungai pinnang  
Dari saing ke tangga' ammas,      
Singgah dolok ke sungai pinnang
     
Dare laing ussah nak cammas,   
Abis bulan diantar pinnang..    
Dare laing ussah nak cammas,  
Abis bulan diantar pinnang..
         
Batang ittok batang impalam,    
Batang padi darilah siam      
Batang ittok batang impalam,    
Batang padi darilah siam
       
Datang itok datang bemallam,       
Datang duddi silalu diam    
Datang itok datang bemalam,      
Datang duddi silalu diam

REFF....

Dari....lah.... saing,       
Dari lah saing ke tangga' lah ammas
Dari....lah.... saing,       
Dari lah saing ke tangga' lah ammas

Diii..  silalukan..      
Di silalukan ke sungai pinnang
Diii..  silalukan..     
Di silalukan ke sungai pinnang

Dua' lah bedua'
Dua bedua' bujang betanda
Dua' lah bedua',
Dua bedua' bujang betanda

INTRO....  

Langkah ke kere',   langkah ke kannan   
O dah yak kite besame lah same
Langkah ke kere',   langkah ke kanan        
O dah yak kite besame lah same

Tandak lah sambas, sunggoh gembire      
Hiborkan ati gundah gulane
Tandak lah sambas, sunggoh gembire         
Hiborkan ati gundah gulane

REFF....

Dua' lah bedua',
dua bedua' bujang betanda
Dua' lah bedua',
dua bedua' bujang betanda

Langkah ke kere', langkah ke kannan
O dah yak kitte besame lah same
Langkah ke kere', langkah ke kanan     
O dah yak kitte besame lah same

Tandak lah sambas, sunggoh gembire     
Hiborkan ati gundah gulane     
Tandak lah sambas, sunggoh gembire
Hiborkan ati gundah gulane


Tandak lah sambas, sunggoh gembire
Hiborkan ati gundah gulane    
Tandak lah sambas, sunggoh gembire
Hiborkan ati gundah gulane

Dua' lah bedua',
Dua bedua' bujang betanda
Dua' lah bedua'
Dua bedua' bujang betanda.

Sejak masa pertumbuhannya, Tanda’ Sambas belum memiliki gerakan khusus dan baku. Ia ditarikan secara spontan sehingga tidak memiliki nama dan makna khusus. Lama waktu (durasi) tarian tampil tergantung pada minat penonton. Bahkan pada saat tarian berlangsung, penonton yang berminat menari dapat langsung ikut memasuki arena tari dan menari bersama.

Tahun 1974, telah dibuat sebuah keseragaman dalam ragam tari Tanda’ Sambas. Namun gaya dalam tari Tanda’ Sambas masih tergantung kreativitas penari. Ragam ini diciptakan sendiri oleh Ibu Aklima A. Ma. Pd untuk mempermudah pembelajaran Tanda’ Sambas.

Sesuai dengan zamannya, penggunaan busana yang sederhana menjadi salah satu ciri tarian Tanda’ Sambas. Penari hanya menggunakan stelan baju Teluk Belanga dan kain pelekat serta dilengkapi kopiah/songkok tanpa aksesoris tambahan. Demikian juga tata rias tidak digunakan.

Seiring berkembangnya minat perempuan terhadap Tanda’ Sambas, busana tari pun turut berkembang. Penari perempuan menggunakan baju Melayu (baju kurung) dan dilengkapi kain Bannang Ammas sebagai bawahannya. Selain itu, tata rias juga mulai digunakan dengan berbagai penambahan aksesoris sebagai pelengkap penampilan.

Daftar Pustaka
Ikram, A. Muin. 2008. Tanda’ Sambas: Tari Pergaulan Kalimantan Barat. Kalimantan Barat: Yayasan Penulis Enam-Enam.Asmirizani, “Tarian Tanda’ Sambas Wajib Dilestarikan Oleh Pemuda”,

Tidak ada komentar:

Posting Komentar